گاهی شبیه کدو تنبل می شویم!

گاهی شبیه کدو تنبل می شویم!


گاهی کارهای عقب افتاده مثل کوهی روی هم بالا رفته است.فکر می کنید بهتر است از امروز کمی به خود سخت بگیرید و کارها را تمام کنید. اما شما کار امروز را به فردا می اندازید و تنبلی اجازه نمی دهد کمی رو به جلو حرکت کنید.


مطالعات نشان می دهد،افراد تنبل به جز مشکل چاقی دچار مشکل حاد دیگری به نام ضعف حافظه، زوال مغز و کاهش حجم مغز نیز می‌شوند.مطمئنا شما دوست ندارید به خاطر تنبلی های کوچک تان حجم مغزتان کاهش یابد.

تنبلی


چرا تنبلی می کنیم؟
یکی از مهم‌ترین دلایل تنبلی، نداشتن اولویت بندی در زندگی برای رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت است. اگر فردی برای انجام کارهایی که قرار است در یک روز انجام دهد، اولویت بندی درستی نداشته باشد به احتمال زیاد از انجام یک یا چند کار مهم باز خواهد ماند. یکی از دلایل دیگر تنبلی، حس لذت جویی است. بعضی افراد با این تفکرات اشتباه که الان را باید غنیمت شمرد و از آن لذت برد به انجام کارهای دیگر تمایلی ندارند.
بعضی افراد انجام بعضی کار‌ها را در ذهنشان آن قدر بزرگ می‌کنند که از مواجه شدن با آن وحشت می‌کنند. بعضی هم کار‌ها را آن قدر کم اهمیت و ساده می‌بینند که مدام زمان انجام آن را به عقب می‌اندازند که این هم نوعی تنبلی محسوب می‌شود. یکی از نکات مهم این است که بعضی پدر و مادر‌ها با رفتار‌هایشان، فرزندشان را تنبل بار می‌آورند. وقتی والدین، هیچ‌گاه به فرزندانشان مسئولیتی نمی‌دهند فرزندانی تنبل و تن پرور تحویل جامعه خواهند داد. تنبلی یک نوع عادت است و وقتی پدر و مادری همه امکانات رفاهی را برای فرزندشان مهیا کنند، در اصل او را به تنبلی ترغیب می‌کنند.

برای انجام کارهای مهم خود، یک ضرب الاجل زمانی تعیین کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید


مبارزه با تنبلی
راهکارهای مختلفی برای مبارزه با تنبلی وجود دارد. در ادامه مطلب، راهکارهایی ساده، اما کاربردی آمده است. در خور ذکر است که نیاز نیست در قدم اول، شما به همه این راهکار‌ها عمل کنید.


مقدمات را آماده کنید
پیش از شروع هر کاری، مقدمات آن را فراهم کنید. هر قدر درباره کاری، بیشتر آگاهی داشته باشید و از قبل مقدمات آن را آماده کرده باشید، تسلط شما برای انجام آن کار بیشتر خواهد بود و سرعت عمل شما بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر،قدم اول را محکم بردارید.کار را از هر نقطه‌ای که برایتان راحت‌تر است، آغاز کنید؛ زیرا همین که قدم اول را بردارید نیمی از راه را پیش رفته‌اید.


موانع روانی را شناسایی کنید
کمبود انرژی یکی از عوامل تاثیرگذار بر تنبلی است. مراقب سطح انرژی خود باشید. ورزش کنیدو صبح‌ها صبحانه‌ای کامل و انرژی زا نوش جان کنید. به نظر می‌رسد که شروع یک روز کاری بدون خوردن یک صبحانه خوب مانند رفتن به جنگ بدون مهمات است!

زمان


محدودیت زمانی تعیین کنید
برای انجام کارهای مهم خود، یک ضرب الاجل زمانی تعیین کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید. همچنین شما باید چشم اندازهای بزرگ اما اهداف کوچک داشته باشید. اهداف بزرگ وقتی محقق می‌شوند که به مجموعه‌ای منسجم از اهداف کوچک تبدیل شوند.

 

برای خودتان پاداش تعیین کنید
پس از انجام هر بخشی از کار، به خودتان پاداش کوچکی بدهید. یادتان باشد، باید حتما به قول یا پاداشی که برای خودتان در نظر گرفته‌اید، عمل کنید زیرا به این شکل مکانیسم لذت و پاداش در هنگام انجام کار‌ها در ذهن شما فعال می‌شود.


افکار منفی را دور کنید
افکار مثبت غیر واقع بینانه و داشتن انتظارات بیش از حد از خود، نیز مانند افکار منفی می‌تواند تنبلی را تشدید کند. برنامه روزانه‌تان را خیلی شلوغ نکنید. فهرست کارهایی را که باید انجام دهید بیش از ظرفیت جسمی خود در نظر نگیرید.


کار را با موفقیت تمام کنید
کاری را که شروع کرده‌اید باید تمام کنید. با این حال و اگر خسته هستید استراحتی کوتاه داشته باشید اما کار را متوقف نکنید. هیچ چیز خسته کننده‌تر از ناتمام گذاشتن کار‌ها نیست اما وقتی کاری را با موفقیت به پایان می‌رسانید موجی از انرژی و اعتماد به نفس، یک باره به سوی شما باز می‌گردد.

 

هیچ کاری نکنید

اگر هیچ یک از روش‌های غلبه بر تنبلی روی شما جواب نمی‌دهد این روش را نیز می‌توانید امتحان کنید. بر روی یک صندلی بنشینید و برای مدتی سعی کنید هیچ کاری انجام ندهید و حتی فکر هم نکنید. به زودی خواهید دید که نمی‌توانید این همه انفعال را حتی برای نیم ساعت تحمل کنید در نتیجه ناخودآگاه بلند می‌شوید تا کاری انجام دهید.


مغزتان را گول بزنید
خیلی وقت‌ها دیده‌اید كه یك كار مهم دارید اما مشغول‌شدن به كارهای جزئی و بی‌اهمیت اینقدر وقت‌تان را می‌گیرد كه اصل كار از دست می‌رود؛ با این بهانه كه این یكی را هم انجام بدهم و بروم سراغ كار اصلی. خب، همین كلك را به مغزتان بزنید. مثلا هر وقت مغزتان می‌خواهد به بهانه‌ای از زیر كاری مهم در برود به او بگویید این یكی را هم انجام بدهیم و برویم دنبال داستان شیرین تنبلی خودمان .

تنبلی یک نوع عادت است و وقتی پدر و مادری همه امکانات رفاهی را برای فرزندشان مهیا کنند، در اصل او را به تنبلی ترغیب می‌کنند


كارهای بزرگ را به اجزای كوچك تقسیم كنید
از دیگر شگردهای مغز ، بزرگ جلوه‌دادن كارهاست و بعد، عذر ناتوانی آوردن. هیچ كار بزرگی نیست كه قابل تقسیم به اجزای كوچك نباشد و این اجزای كوچك به‌مراتب به عملی‌شدن نزدیك‌ترند. پس با تقسیم كار به اجزای كوچك و انجام دادن راحت آنها كم‌كم می‌بینید كل كار را انجام داده‌اید. امتحان كنید و نتیجه‌اش را ببینید.


شروع كار نصف انجام آن است
سخت‌ترین مرحله مبارزه با تنبلی، گام اول آن یعنی شروع كار است. اگر از این خوان سخت با سرعت و بی‌معطلی بگذرید، نصف راه را رفته‌اید. پس كاری كه باید انجام شود و مصمم به انجام آن هستید را بی‌معطلی شروع كنید. در برنامه‌ریزی‌های روزانه و هفتگی‌تان تنوع ایجاد كنید. شروع كار‌ها را در این برنامه‌ریزی‌ها با ورزش و طبیعت، لذت بخش‌تر كنید تا این شروع راحت‌تر اتفاق بیفتد و اینگونه نصف راه را جلو باشید.


آهسته و پیوسته
از دیگر راه‌های غلبه بر تنبلی، آهسته رفتن است چون میانه‌ این روش با استراتژی‌های تنبلی هوشمند برای صرف انرژی كم، كاملا سازگار است. از طرف دیگر همین آهسته رفتن وقتی پیوسته شد مسلما شخص را به مقصد هم می‌رساند و از تند رفتن و ایستادن به‌مراتب بهتر است؛ پس می‌تواند مشكل تنبلی با موفقیت را هم حل كند.
تخت گاز رفتن و بعد بریدن، روش معقولی برای برخورد با تنبلی نیست. پس در عوض جوگیر شدن، با میانه‌روی، رهرو آهسته ولی پیوسته‌ باشید.

فرآوری:هلیا بامداد
بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:
همشهری آنلاین، جام جم،سلامانه
 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه