تست روان شناسی:شنونده خوبی هستید یا نه؟! حتماً شنیده اید که می گویند بسیاری از زنان از این که همسرشان به حرف هایشان گوش نمی دهد گله مندند، بسیاری از مردان از این که رئیسشان به پیشنهادهای آن ها وقعی نمی نهد ابراز ناراحتی می کنند. فراوری: ه. منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان. گوش دادن یکی از مهارت های بسیار مهم ارتباطات است و تأثیر بزرگی بر عملکردهای ما دارد. اگر می خواهید بدانید چقدر شنونده خوبی هستید، به سوالات آزمون زیر پاسخ دهید:. *هنگامی که دوستانم مطلبی در دلشان دارند، من را محرم اسرار خو ...

تست روان شناسی:شنونده خوبی هستید یا نه؟!

حتماً شنیده اید که می گویند بسیاری از زنان از این که همسرشان به حرف هایشان گوش نمی دهد گله مندند، بسیاری از مردان از این که رئیسشان به پیشنهادهای آن ها وقعی نمی نهد ابراز ناراحتی می کنند.

فراوری: ه. منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان
گوش کردن

گوش دادن یکی از مهارت های بسیار مهم ارتباطات است و تأثیر بزرگی بر عملکردهای ما دارد.اگر می خواهید بدانید چقدر شنونده خوبی هستید، به سوالات آزمون زیر پاسخ دهید:
*هنگامی که دوستانم مطلبی در دلشان دارند، من را محرم اسرار خود می دانند. (صحیح/غلط)
*علاقه ای به شنیدن مشکلات دیگران ندارم. (صحیح/غلط)
*چون فکر می کنم موضوعات بهتر و جالب تری برای سرگرم شدن وجود دارد. (صحیح/غلط)
*از صحبت کردن با فردی که مدام از حواشی صحبت می کند و سر اصل مطلب نمی رود، کلافه و عصبی می شوم. (صحیح/غلط)
*معمولا صحبت دیگران را تمام می کنم و نشان می دهم که ادامه جمله آن ها را می دانم. (صحیح/غلط)
*وقتی کسی با من صحبت می کند، به جوابی که می خواهم به او بدهم یا موضوع بعدی برای صحبت فکر می کنم. (صحیح/غلط)
*شنیدن صحبت بیشتر مردم کسل کننده است. (صحیح/غلط)
*در مقایسه با دیگران، من بیشتر در جمع ها صحبت می کنم. (صحیح/غلط)

روش محاسبه نمره آزمون

پس از آنکه به تمامی سوالات آزمون پاسخ دادید، نوبت محاسبه نمره است. برای این کار باید مطابق ج��ول امتیازات عمل کنید؛ یعنی به ازای هر پاسخی که مطابق این جدول باشد باید یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. به عبارت دیگر اگر در سوال دوم گزینه صحیح را علامت زده اید یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید، در حالی که گزینه صحیح در سوال ششم بدون امتیاز است.

جدول امتیازات

شماره سوال: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸
گزینه های دارای امتیاز: صحیح صحیح غلط غلط غلط غلط غلط غلط

تحلیل آزمون

اگر بدرستی امتیاز آزمون را محاسبه کرده باشید، امتیاز نهایی شما عددی بین صفر تا ۸ خواهد بود که به شرح زیر تفسیر می شود:
امتیاز ۶ و بالا تر:
شما شنونده خوبی هستید. دوستان و اطرافیانتان دوست دارند با شما صحبت کنند و همچنین از صحبت کردن با شما لذت می برند. اطرافیانتان هنگامی که درگیر مسئله ای شده یا با مشکلی مواجه می شوند، نزد شما می آیند.
امتیاز ۳ تا ۵:
مهارت های خوب شنیدن شما در حدمیانه است. وقتی به کسی علاقه مند باشید یا کسی در مورد موضوعات مورد علاقه شما صحبت کند، به خوبی به صحبت های او گوش می دهید، اما در مواقع دیگر علاقه ای به شنیدن صحبت هایی که به نظرتان کسل کننده می آید، ندارید.
امتیاز کمتر از ۳:
متأسفانه شنونده خوبی نیستید. به همین دلیل کمتر کسی شما را مخاطب خود قرار می دهد. اگر هنوز افرادی در اطرافتان هستند که شما را مخاطب و محرم اسرار خود می دانند، سعی کنید با آموختن مهارت های خوب شنیدن، آن ها را برای خود حفظ کنید.

از طرز ایستادن یا نشستن خود آگاه باشیم و بدانیم که مناسب و مشوق ادامه گفت وگو هستیم. سعی کنیم تا جای ممکن خود را در شرایطی مشابه با فرد مقابل قرار دهیم. مثلا اگر فرد صحبت کننده ایستاده، ما نیز بایستیم

روش های تقویت مهارت گوش دادن

برای آن که شنونده بهتری باشیم، باید «شنیدن فعالانه» را تمرین کنیم؛ تلاشی آگاهانه نه تنها برای این که کلماتی که دیگری می گوید را بشنویم، بلکه تمامی پیامی که او می فرستد را متوجه شویم. برای این که بتوانیم به این هدف برسیم، باید به طرف مقابل با دقت گوش دهیم. نباید به خود اجازه دهیم که دیگر اتفاقات پیرامونی ما حواسمان را پرت کند و مهم تر این که نباید وقتی دیگری درحال حرف زدن است، ما به فکر یافتن پاسخی برای گفته های او یا به عبارتی، درحال پرورش ایده ای برای مقابله با گفته های وی باشیم.
برای این که مهارت های شنوایی خود را تقویت کنیم، بهتر است به طرف مقابل نشان دهیم که ما به آنچه او می گوید، گوش می دهیم. اگر در موردی خاص، تمرکز کردن  روی حرف دیگری برایمان دشوار است، سعی کنید آنچه طرف مقابل می گوید را در ذهن خود تکرار کنید؛ این روش پیام آنان را تقویت کرده و به تمرکز ما کمک می کند.
برای این که متوجه اهمیت این موضوع شویم، بهتر است به خاطر بیاوریم که آیا تا به حال اتفاق افتاده در گفت وگو با دیگری، از خود پرسیده باشیم که آیا او واقعا به ما گوش می دهد یا خیر! از خود پرسیده باشیم که آیا او اصلا متوجه منظور من شد و آیا اصلا ارزش دارد که حرفمان را ادامه دهیم؛ درست مثل این که با دیوار صحبت می کنیم.
تصدیق صحبت دیگری می تواند به سادگی یک سر تکان دادن یا «بله» گفتن باشد. نباید لزوما با حرف های طرف مقابل موافق باشیم، بلکه با این کار نشان می دهیم درحال گوش دادن هستیم. استفاده از زبان بدن  و نشانه های دیگر برای تصدیق دیگران نیز به ما یادآوری می کند که توجه کنیم و نگذاریم فکرمان منحرف شود.

اگر در موردی خاص، تمرکز کردن روی حرف دیگری برایمان دشوار است، سعی کنید آنچه طرف مقابل می گوید را در ذهن خود تکرار کنید؛ این روش پیام آنان را تقویت کرده و به تمرکز ما کمک می کند

چگونه شنونده ای فعال باشیم؟

گوش دادن فعالانه 5 اصل مهم دارد. این اصول به ما کمک می کنند تا اطمینان حاصل کنیم به طرف مقابل گوش می دهیم و او نیز می داند که ما به او گوش می دهیم.

توجه کنیم

کاملا متوجه گوینده باشیم و پیام او را تصدیق کنیم؛ بدانیم که ارتباط غیرکلامی نیز بسیار مهم است.
*به گوینده نگاه کنیم.
*فکرهای منحرف کننده را کنار بگذاریم.
*در ذهن خود به دنبال تکذیب و عمل متقابل نباشیم.
*از این که حواسمان با عوامل محیطی مانند گفت وگوهای حاشیه ای پرت شود، خودداری کنیم.
*به زبان بدن گوینده نیز توجه کنیم.

نشان دهیم که گوش می دهیم

برای این که توجه خود را به گفت وگو نشان دهیم از زبان بدن و اشارات استفاده کنیم.
*گاه به گاه سر خود را تکان دهیم.از لبخند  و دیگر حالت های چهره استفاده کنیم.
*از طرز ایستادن یا نشستن خود آگاه باشیم و بدانیم که مناسب و مشوق ادامه گفت وگوست.
*سعی کنیم تا جای ممکن خود را در شرایطی مشابه با فرد مقابل قرار دهیم. مثلا اگر فرد صحبت کننده ایستاده، ما نیز بایستیم.
*با اظهارنظرهای گاه به گاه و تاییدهای کوچک مانند «آها» و «بله» گوینده را تشویق به ادامه صحبت کنیم.

بازخورد بدهیم

برداشت های شخصی، فرضیات، قضاوت ها و باورهای ما می تواند آنچه ما می شنویم را تحریف کند و تغییر دهد. به عنوان یک شنونده، کار ما این است که آنچه گفته می شود را بشنویم. برای این کار شاید لازم باشد که آنچه گفته می شود را منعکس کنیم و سوال بپرسیم.
*آنچه مطرح شده است را با تکرار منعکس کنیم: برای مثال، می توانیم بگوییم «آنچه من می شنوم این است که...» یا «به نظر می رسد شما می گویید که...».
*برای مشخص شدن بعضی نکات سوال بپرسیم، برای مثال: «منظورتان از این که گفتید... چیست؟»، «آیا منظورتان این است که...؟»
*هر از گاهی آنچه گفته شده است را خلاصه کنید.

قضاوت را به تأخیر بیندازیم

قطع کردن صحبت، زمان را هدر می دهد، گوینده را خسته کرده و درک ما را نیز محدود می کند.
*پیش از این که سوال خود را مطرح کنیم، به گوینده اجازه دهیم که نکته خود را تمام کند. با بحث متقابل و ایده های مخالف صحبت را قطع نکنیم.


منابع:
جام جم،شهروند، خراسان

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه