زندگی شما در حال حاضر در چه وضعیتی است؟ آیا دخل و خرجتان جور است؟ رابطه‌تان با دیگران چطور است؟ در سلامت به سر می‌برید یا خدای نکرده بیمار شده‌اید؟ نمی‌دانم مشکل شما چیست اما یک چیز را خوب می‌دانم و از آن مطمئنم که "شما غصه‌ها را مغلوب خواهید کرد".

آخرین جوک ها و شوخی های امسال


زندگی شما در حال حاضر در چه وضعیتی است؟ آیا دخل و خرجتان جور است؟ رابطه‌تان با دیگران چطور است؟ در سلامت به سر می‌برید یا خدای نکرده بیمار شده‌اید؟ نمی‌دانم مشکل شما چیست اما یک چیز را خوب می‌دانم و از آن مطمئنم که "شما غصه‌ها را مغلوب خواهید کرد".

خندیدن

بله، منظورم دقیقاً خود شما هستید. سلاحی که شما برای از پای درآوردن مشکلات انتخاب کرده‌اید قابل حمل، قابل انتقال به غیر، با دوام و بسیار مۆثر است. این سلاح آندورفین و دوپامین مغز شما را افزایش می‌دهد، درد و استرس‌تان را کم می‌کند، شما را آرمیده و خلاق‌تر می‌کند، توانایی شما را در زمینه‌های گوناگون مانند حل مسئله، حافظه، کنار آمدن با مشکلات، عزت نفس، تاب آوری، امید و خوش‌بینی، ارتباط با همسر و خانواده و دوستان، روحیه نوعدوستی، کار، سلامت و صمیمیت ارتقا می‌بخشد. به نظرم تا اینجا متوجه شده باشید که درباره چه سلاحی صحبت می‌کنیم. حدستان درست است، شوخ طبعی موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

شوخ طبعی یک انتخاب است، یادگیری یک شیوه نگرش جدید است نسبت به مسائل تلخ و زمخت روزگار. شوخ طبعی محصول اراده شماست برای شاد بودن در لحظه لحظه‌های زندگی.

شوخ طبعی به شما کمک می‌کند تا به موقعیتهای ناخوشایند لبخند بزنید بدون اینکه به عزت نف‌تان آسیبی برسد و بالاخره اینکه شوخ طبعی یک موهبت اعجاب انگیز است که به تغذیه و رشد نیاز دارد. در ادامه به فهرست کوتاهی از برخی راهکارهایی که به تقویت احساس شوخ طبعی کمک می‌کند اشاره می‌شود:

1.فیلمهای طنز تماشا کنید. تماشای فیلمهای طنز به تقویت حس شوخ طبعی کمک می‌کند. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید به دنبال فیلمی باشید که با سلیقه شما جور در می‌آید. البته می‌توانید با فیلمی شروع کنید که در گذشته هم آن را دیده‌اید اما به طور کلی توصیه می‌شود برای تجربه کردن فیلمهای مختلف وقت بگذارید.

 

2. به جنبه‌های جالب وقایع توجه کنید. در پسِ هر اتفاقی هر چند کوچک، یک شوخی پنهان وجود دارد. از آن غفلت نکنید. این کار خُلق‌تان را بالا می‌برد و به درک بهتر مسائل و افزایش قدرت کنارآمدن کمک می‌کند. ضمناً دیگران برقراری ارتباط با کسانی را که از این توانایی برخوردارند بیشتر دوست دارند.

 

3. تا جایی که امکانات به شما اجازه می‌دهد لطیفه بشنوید و بخوانید و از بر کنید. مهم نیست لطیفه جدید باشد یا قدیمی، مهم آن است که اولین بار که خودتان با آن مواجه می‌شوید چقدر به آن می‌خندید، بله در درجه نخست لذتی که خود شما از آن می‌برید مهم است. کلیپها و عکسهای جالب را هم از منابع مختلف مانند تلویزیون و اینترنت ضبط کنید و دقایقی را در هفته به تماشای آنها اختصاص دهید. 

 

4. آرمیده باشید و اجازه بدهید تا موهبت شوخ طبعی که در وجود عزیز شما به ودیعه گذاشته شده مسیر طبیعی خود را طی کند و در شما متبلور شود. به قول امروزیها اجازه بدهید شوخ طبعی در شما جریان پیدا کند!

 

5. مثبت‌نگر و گشاده‌رو باشید. تصور کنید یک فرد اخمو و ترشرو با شما شوخی کند. چه احساسی پیدا می‌کنید؟ (ممکن است تصور چنین فردی شما را هم مثل بنده به خنده بیندازد).

به خاطر داشته باشید انسانهای شوخ طبع دیگران را تکریم می‌کنند و به هیچ وجه حاضر به طعنه زدن، تمسخر و رنجاندن دیگران نمی‌شوند. مثبت شوخی کنید

6. بخندید. بله، برای اینکه بتوانید حس شوخ طبعی را در خود تقویت کنید مجبور هستید (!) بیشتر بخندید.

 

7.با اقوام یا دوستانی که حس شوخ طبعی قویتری دارند تعامل بیشتری داشته باشید. شک نکنید که این کار استرسهای شما را تا حد زیادی کم می‌کند. اگر شما هم دوست دارید تمایل دیگران را برای رابطه هر چه بیشتر با خودتان جلب کنید، نترسید، شما می‌توانید فردی شوخ طبع‌تر باشید،  پس لطفاً اینگونه باشید!

 

8. در زمان شوخی کردن به خندیدن یا نخندیدن دیگران توجه نکنید. اگر کسی به شوخی‌های شما نخندید تسلیم نشوید. یادتان باشد کمدینهای بزرگ هم همیشه در این کار موفق نبوده‌اند. مهم این است که خودتان از این کار لذت ببرید و احساس شادکامی‌تان را حفظ کنید.  

 

9. در شوخی زیاده‌روی نکنید و هوای روحیه حساس و دل نازک بعضی از اطرافیان را هم داشته باشید. به خاطر داشته باشید انسانهای شوخ طبع دیگران را تکریم می‌کنند و به هیچ وجه حاضر به طعنه زدن، تمسخر و رنجاندن دیگران نمی‌شوند. مثبت شوخی کنید، آن هم با توجه به شناختی که از خُلقیات عزیزانتان دارید. خلاصه مطلب اینکه لطفاً بهانه دست اجانب ندهید و حقوق بشر را به کامل‌ترین وجه ممکن رعایت کنید!

 

10. و دست آخر اینکه تمرین کنید. برای شروع، حتی یک دقیقه دیگر هم خیلی دیر است، از همین حالا شروع کنید. در درجه اول با خودتان شوخی کنید و بعد شوخیهای‌تان را با خانواده و دوستان و آشنایان‌تان آزمایش کنید، به واکنش‌های دیگران توجه کنید و نکات جالبی را که از هر بار تجربه می‌آموزید در دفترچه‌ای یادداشت کنید. یادتان باشد چاقیِ حس شوخ طبعی، بیماری‌سوز است نه بیماری‌ساز پس تا می‌توانید به حس شوخ طبعی تان غذا بخورانید.

از جدی گذشته، آرزو می‌کنم در زندگی آنقدر املایتان ضعیف باشد که غصه‌هایتان را به جای «غ» با «ق» بنویسید تا باورشان برای خودتان هم غیر ممکن شود!

راحله فلاح

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

خودکنترلی به صورت اورژانسی

کنترل در دستان شماست

اعصابتان را کنترل کنید

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه